MisliResno.si

    Mislis resno?

    Zakaj se izogibati sladkih prigrizkov?

    Sladki prigrizki so okusni in tako dobri, a kaj ko pa niso dobri za zobe in telo. Sladkarije so bonboni, torte, piškoti in druge sladke jedi. Otroci jih radi jedo med obroki vendar to lahko povzroči zobno gnilobo. Poleg tega nekatere sladkarije vsebujejo tudi precej maščobe.

    Otroci, ki uživajo sladke prigrizke pojedo veliko različnih vrst sladkorja kot je namizni sladkor (saharoza) in koruzna sladila (fruktoza). Prav tako se lahko škrobni prigrizki razgradijo v sladkorje medtem ko so v ustih.

    Ali ste vedeli, da povprečni človek poje za okoli 147 € sladkorjev leto? To je velik kup sladkorja! Ni čudno, da ima povprečen 17-letnik več kot tri gnile zobe!

    Kako sladkor napada zobe?

    V ustih živijo nevidni mikrobi imenovani bakterije. Nekatere od teh bakterij tvorijo lepljivo snov imenovano obloge na površini zob. Ko v usta dodamo sladkor se bakterije v zobnih oblogah preko hlapov oprimejo sladkih stvari in jih spremenijo v kisline. Te kisline so dovolj močne, da raztopijo trdo sklenino, ki pokriva zobe. Na ta način se začnejo luknjice. Če ne jeste veliko sladkorja, bakterije ne morejo proizvajati dovolj kisline, ki uničujejo zobno sklenino.

    Kako “se prehranjujem pametno”, da se zaščitim pred zobno gnilobo?

    Preden začnete malicati se vprašajte, kaj je v hrani, ki ste jo izbrali. Je napolnjena s sladkorjem? Če je tako potem raje ponovno premislite kajti druga izbira z manj sladkorja bi bila lahko veliko boljša za vaše zobe. In ne pozabite, da lahko nekatere vrste sladkarij naredijo več škode kot druge. Sladkarije, ki jih zvečimo preživijo več časa na površini zob. Zakaj? Ker lepljivi prigrizki ostanejo v ustih dlje kot živila in dajejo vašim zobem daljšo sladkorno kopel. Živila hitreje prežvečimo in pogoltnemo. To vsi vemo, a bolj malo o tem razmišljamo.

    Prav tako bi morali razmišljati o tem, kdaj in kako pogosto jeste prigrizke. Ali bomo imeli košček sladkih prigrizkov večkrat na dan, ali pa samo kot sladico po večerji? Škodljive kisline so v ustih vsakič, ko jeste sladek prigrizek in te kisline vplivajo na zobe še vsaj 20 minut preden se nevtralizirajo in tako povzročajo dodatno škodo. Torej več krat ko boste čez dan jedli sladke prigrizke bolj pogosto boste hranili bakterije z gorivom, ki ga potrebujejo, da povzročajo zobno gnilobo.

    Če jeste sladkarije, je najbolje, da jih jeste kot sladico po glavnem obroku namesto večkrat dnevno med obroki. Vsakič, ko jeste sladkarije – v vsakem obroku oziroma prigrizku – si umijte zobe tudi z zobno pasto.

    Ko se boste odločali o prigrizku pomislite:

    • kolikokrat na dan jeste sladek prigrizek
    • kako dolgo sladka hrana ostane v ustih
    • kakšna je tekstura sladke hrane (jih zvečimo, so lepljive)

    Če je prigrizek po šoli, pred spanjem, ali drugih aktivnostih čez dan izberite nekaj da ne bo vsebovalo veliko sladkorja ali maščob. Obstaja veliko okusnih prigrizkov kot pa živil obremenjenih s sladkorji in z nizko hranilno vrednostjo, ki so škodljiva za zobe in ostalemu telesu. Prehranjujmo se pametno!

    Izbira hrane z nizko vsebnostjo maščob, kot so recimo surova zelenjava, sveže sadje ali polnozrnati krekerji ali kruh so pametna izbira. Jesti pravo hrano lahko pomaga pri zaščiti pred zobno gnilobo in drugih bolezni. Naslednjič ko boste šli na malico izberite hrano iz seznama, ki ga najdete spodaj.

    Kakšna je dobra malica? Bodite izbirčni!

    Izberite različne hrane iz naslednjih skupin:

    Sveže sadje in surova zelenjava: jagode, pomaranče, grenivke, melone, ananas, hruške, mandarine, brokoli, zelena, korenje, kumare, paradižnik, nesladkani sadni in zelenjavni sokovi, sadje v pločevinkah iz naravnih sokov.

    Zrna: kruh, navadne žemlje, nesladkana žita, nemastne kokice, koruzni čips (pečen, ne ocvrt), preste (z majhno vsebnostjo soli), testenine, navadni krekerji.

    Mleko in mlečni izdelki: mleko zmanj ali brez maščob, manj mastni ali nemastni jogurti, sir z manj ali brez maščob.

    Meso, oreščki in semena: piščanec, puran, narezano meso, bučna semena, sončnična semena, oreščki.

    RELATED ARTICLES

    Dodaj odgovor